Less is more

Less is moreIn 1930 un profesor de la Universitatea Cornell a descoperit intamplator ca exista o conexiune intre a manca mai putin si a trai mai mult. Cobaii care consumau mai putine calorii traiau in medie cu 30% mai mult. Aceasta este premiza regimului hipocaloric propus astazi de mai multi cercetatori ca o solutie de incetinire a procesului de imbatranire.

Un studiu condus de doi cercetatori de la Universitatea Wisconsin, ?i publicat in revista Science in august 1999, a confirmat observatia profesorului de la Universitatea Cornell. O dieta hipocalorica a crescut media duratei de viata a cobailor cu 50%. Analizele genetice efectuate au pus in evidenta faptul ca genele care in mod normal se deterioreaza odata cu imbatranirea, continuau sa functioneze foarte bine in cazul cobailor ”subnutriti”. In cazul cobailor pe dieta cu 25% reducere de calorii, 84% din alterarile genetice asociate cu imbatranirea au fost partial sau complet suprimate. La nivel molecular, cobaii de la dieta hipocalorica aratau a fi biologic mai tineri decat ceilalti cobai.
Date istorice sutin ideea. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, lipsa hranei in unele tari din Europa a dus la o clara scadere a mortalitatii din pricina bolilor coronariene, diabetului de tip 2 ?i a cancerului, dupa cum sustine Dr. Luigi Fontana, cercetator in geriatrie la Universtatea Washington, St. Louis. Dupa razboi rata mortalitatii pe aceste segmente a crescut din nou. De asemenea, pe insula japoneza Okinawa, unde dieta traditionala este similara dietelor hipocalorice, unu numar neobi?nuit de mare de oameni traiesc in jur de 100 de ani.

Stiintific lucrurile nu sunt complet lamurite. Deocamdata se investigheaza diverse ipoteze.
Unii compara efectele unei diete hipocalorice cu efectele hibernarii, procesele care obosesc organismul fiind drastic reduse. Unii cred ca reducerea caloriilor duce la o incetinire a diviziunii celulare in tesuturi. Altii au avansat ideea ca foamea induce in organism o stare similara luptei pentru supravietuire, in care sunt activate gene care dau o rezistenta sporita la stres si protejeaza organele vitale. Dieta hipocalorica poate reduce nivelul zaharului in sange, suprima activitatea hormonala care promoveaza cresterea celulara si dezvolta gene care promoveaza longevitatea.

Una dintre teoriile cele mai populare explica totul prin reducerea poluarii celulare. Cand transforma hrana in energie, celulele elibereaza radicalii de oxigen sau radicalii liberi, substante biochimice blamate pentru procesul de imbatranire si cancer. Cand organismul trebuie sa metabolizeze mai putine calorii, rezulta ?i mai putina poluare. E ca in cazul unei ma?ini: mai putin combustibil ars, mai putine gaze poluante.
Cercetatorul Mark Mattson (National Institute on Aging (NIA) in Baltimore) a dezvoltat teoria ”stresului sanatos”. Studiile sale au demonstrat ca dieta hipocalorica a protejat creierul cobailor de maladiile Alzheimer ?i Parkinson. El a descoperit ca hranind cobaii la doua zile, viata lor s-a prelungit ?i a tras concluzia ca foamea induce organismului un ”stres sanatos” care intareste celulele. Ceva asemanator probabil cu beneficiile cardiovasculare de pe urma sprintului.

Cred ca acum citim in alta lumina unul dintre indemnurile lui Ellen White din Review & Herald, 29 iulie 1884, 290: Este un obicei destul de comun printre oamenii din lume de a manca de trei ori pe zi, pe langa faptul ca mananca la intervale neregulate intre mese; si, in general, ultima masa este cea mai copioasa si este adesea servita chiar inainte de culcare. Aceasta reprezinta o rasturnare a ordinii naturale; o masa copioasa nu ar trebui luata niciodata atat de tarziu. Daca aceste persoane si-ar schimba practicile si nu ar mai manca decat de doua ori pe zi si nimic altceva intre mese, nici macar un mar, o nuca sau orice alt fel de fruct, rezultatul s-ar vedea printr-o pofta buna si o sanatate mult ameliorata.

Sursa: Norel Iacob

Tags:

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.